Висловлювання, цитати, афоризми Йоганна Генріха Песталоцці
Йоганн Генріх Песталоцці (інколи Йоханн Генрих Песталоцци): Народився 12 січня 1746 року в Цюриху, Швейцарія. Видатний швейцарський педагог-новатор. Помер 17 лютого 1827 року в Бруггу, Швейцарія.
«Виховання, яке не є зразком і любов'ю, — це не виховання.»
«Виховує саме життя.»
«Кожна з наших моральних, розумових і тілесних сил повинна мати свій розвиток, заснований на її власній природі, а не на основі роблених і зовнішніх впливів.»
«Дитина — дзеркало вчинків батьків.»
«Година народження дитини є першою годиною її навчання.»
«Щоби змінити людей, їх треба любити. Вплив на них домірний любові до них.»
«Три сили разом — здатність до спостереження, здатність до мови та здатність до мислення — слід розглядати сукупністю всіх засобів розвитку розумових сил.»
«Кожне добре виховання вимагає, щоб вдома око матері щодня і щогодини безпомилково читало в очах, на вустах та на чолі дитини кожну зміну в її душевному стані.»
«Не слід жадати рано зробити із дітей дорослих; потрібно, щоб вони поступово розвивалися відповідно до того, яке становище, обставини на них ждуть, щоб вони навчилися нести тягар життя легко і бути при цьому щасливими.»
«Занепокоєння насправді є породженням почуттєвих страждань чи почуттєвих бажань; воно — дитя жорстокої потреби або ще більш жорстокішого себелюбства.»
«Взагалі необхідно домагатися такого положення, при якому стало б неможливим, щоб дитина виграла щось брехнею; навпаки, бути спійманою на брехні має становити їй значну небезпеку.»
«Око хоче дивитися, вухо — чути, нога — ходити, рука — хапати. Але також і серце хоче вірити та любити. Розум хоче мислити. У будь-якому задатку людської природи закладено природне жадання вийти зі стану неживості й невмілості та стати розвиненою силою, яка в нерозвиненому стані закладена в нас тільки у вигляді свого зародка, а не самої сили.»
«У державі існує сліпа довіра народу до шкіл, які б вони не були.»
«Моральність полягає у довершеному пізнанні добра, у довершеному вмінні та бажанні творити добро.»
«Здатність людини сприймати правду і справедливість по суті є всеосяжною, піднесеною, чистою схильністю, яка може знаходити собі поживу в простих, небагатослівних, але широких поглядах, жаданнях і почуттях.»
«Школа має прищеплювати своїм вихованцям такі навички логічного мислення, які б ладнало з самою природою людини.»
«Я намагаюся ввести дітей у гущу життя і пояснити їм, як будь-яка окрема добра ознака людини, якщо вона залишається відокремленою і не знаходить собі опори у всьому тому доброму, що є в природі людини, щоразу наражається знову загубитися в людині або отримати такий напрямок, який однаково легко може призвести як до його падіння, так і до його довершення.»
«Кожен з нас цілковито вільний, і тільки як вільні люди ми живемо, любимо діяльною любов'ю і жертвуємо собою заради виконання свого заміру.»
«Навчання науковим дисциплінам передвиджує, відповідно, попередню насолоду свободою, яку воно обмежує, так само як запряження дорослої тварини в плуг або віз є довільно спрямованим задіюванням тих сил, які молода тварина набула і розвинула в час, коли вона жила і вільно гуляла на пасовищі.»
«Дитина любить і вірить, перш ніж починає мислити і діяти.»
«Безсумнівно, лише одна мати може закласти правильну почуттєву основу виховання людини. Її дійсні вчинки, до яких її спонукає тільки чиста побудка, є, по суті, правильними природними засобами морального виховання.»
«Коло пізнання починається біля людини, а далі тягнеться одноосередково.»
«За законами природи слова любові не вимовляються перед тим, як не дозріють почуття.»
«Виховує саме життя.»
«Кожна з наших моральних, розумових і тілесних сил повинна мати свій розвиток, заснований на її власній природі, а не на основі роблених і зовнішніх впливів.»
«Дитина — дзеркало вчинків батьків.»
«Година народження дитини є першою годиною її навчання.»
«Щоби змінити людей, їх треба любити. Вплив на них домірний любові до них.»
«Три сили разом — здатність до спостереження, здатність до мови та здатність до мислення — слід розглядати сукупністю всіх засобів розвитку розумових сил.»
«Кожне добре виховання вимагає, щоб вдома око матері щодня і щогодини безпомилково читало в очах, на вустах та на чолі дитини кожну зміну в її душевному стані.»
«Не слід жадати рано зробити із дітей дорослих; потрібно, щоб вони поступово розвивалися відповідно до того, яке становище, обставини на них ждуть, щоб вони навчилися нести тягар життя легко і бути при цьому щасливими.»
«Занепокоєння насправді є породженням почуттєвих страждань чи почуттєвих бажань; воно — дитя жорстокої потреби або ще більш жорстокішого себелюбства.»
«Взагалі необхідно домагатися такого положення, при якому стало б неможливим, щоб дитина виграла щось брехнею; навпаки, бути спійманою на брехні має становити їй значну небезпеку.»
«Око хоче дивитися, вухо — чути, нога — ходити, рука — хапати. Але також і серце хоче вірити та любити. Розум хоче мислити. У будь-якому задатку людської природи закладено природне жадання вийти зі стану неживості й невмілості та стати розвиненою силою, яка в нерозвиненому стані закладена в нас тільки у вигляді свого зародка, а не самої сили.»
«У державі існує сліпа довіра народу до шкіл, які б вони не були.»
«Моральність полягає у довершеному пізнанні добра, у довершеному вмінні та бажанні творити добро.»
«Здатність людини сприймати правду і справедливість по суті є всеосяжною, піднесеною, чистою схильністю, яка може знаходити собі поживу в простих, небагатослівних, але широких поглядах, жаданнях і почуттях.»
«Школа має прищеплювати своїм вихованцям такі навички логічного мислення, які б ладнало з самою природою людини.»
«Я намагаюся ввести дітей у гущу життя і пояснити їм, як будь-яка окрема добра ознака людини, якщо вона залишається відокремленою і не знаходить собі опори у всьому тому доброму, що є в природі людини, щоразу наражається знову загубитися в людині або отримати такий напрямок, який однаково легко може призвести як до його падіння, так і до його довершення.»
«Кожен з нас цілковито вільний, і тільки як вільні люди ми живемо, любимо діяльною любов'ю і жертвуємо собою заради виконання свого заміру.»
«Навчання науковим дисциплінам передвиджує, відповідно, попередню насолоду свободою, яку воно обмежує, так само як запряження дорослої тварини в плуг або віз є довільно спрямованим задіюванням тих сил, які молода тварина набула і розвинула в час, коли вона жила і вільно гуляла на пасовищі.»
«Дитина любить і вірить, перш ніж починає мислити і діяти.»
«Безсумнівно, лише одна мати може закласти правильну почуттєву основу виховання людини. Її дійсні вчинки, до яких її спонукає тільки чиста побудка, є, по суті, правильними природними засобами морального виховання.»
«Коло пізнання починається біля людини, а далі тягнеться одноосередково.»
«За законами природи слова любові не вимовляються перед тим, як не дозріють почуття.»